کد مطلب:245973 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

نوجوانی و جوانی امام جواد
امام جواد (علیه السلام) به مدینه بازگشت و شروع به رهبری مردم نمود. بعد از مرگ مأمون، معتصم به خلافت رسید؛ در حالی كه خلافت و رهبری مردم مختص به امامان معصوم است نه دیگران.

وقتی معتصم به خلافت رسید مانند مأمون شروع به ظلم و آزار و اذیت مردم نمود. او نیز مانند دیگر خلفای بنی عباس ظالم و متكبر بود. به مردم زور می گفت و مالیات های سنگین از مردم می گرفت و افرادی كه از معصومین (علیهم السلام) حمایت می كردند به سیاه چالهای وحشتناك معتصم می افتادند و یا از شكنجه می مردند و یا اینكه تا آخر عمر در زندان می ماندند.



[ صفحه 18]



به جرئت می توان گفت كه دوران خلافت بنی عباس از وحشتناك ترین دوران بود كه نسبت به شیعیان حضرت علی (علیه السلام) سخت گیری فراوان می شد.

امام جواد (علیه السلام) نیز مانند سایر امامان پیشین تحت نظر بود و به ظاهر، آزادی عمل داشت. همه ی آمد و رفت های منزل امام تحت كنترل مأموران بود و مأموران به هر كسی كه مشكوك می شدند، دستگیر می كردند و بدون محاكمه بازداشت می نمودند.

با این حال اوضاع و احوال ناراحت كننده ی جامعه ی اسلامی، باز امام جواد (علیه السلام) به كار خویش ادامه می داد. كلاس های درس فراوانی داشت و شاگردان زیادی را تربیت كرد كه در بخش های دیگر این كتاب در مورد شاگردان حضرت نیز خواهیم گفت.

آری، جوانی امام جواد (علیه السلام) با خلافت معتصم عباسی مصادف شده بود. این مرد ظالم نیز مانند خلیفه ی قبلی یعنی مأمون به هر نحو ممكن می خواست جلوه ی ائمه ی هدی (علیهم السلام) را بین مردم خراب كند كه البته نتوانست.



[ صفحه 19]